33 Hal Kahwin Anda Perlu Sedia Supaya Bahagia ‘Till Jannah’



Rumahtangga yang kita bina ini, bukanlah seputar hidup kita dan si dia semata-mata. Ada cara dan seninya untuk mengurus bahtera hidup yang telah anda layarkan itu.

PERKAHWINAN itu, sekali dengar bunyinya indah. Namun, perkahwinan bukan sekadar baju kahwin dan pelamin anganku. Ia tentang kehidupan dua hati, dua jasad bersatu dalam satu ikatan dan mahligai. Rumahtangga; bukan lagi tentang suami dan isteri, ia tentang orang di sekeliling juga. 

HAL 1 KEWANGAN

Bagi isteri, “Duit suami duit saya, duit saya duit saya.” Dan, fakta itu suami perlu akui dan jangan persoalkan. Keseluruhan duit suami perlu dihalakan kepada keperluan isteri dan duit isteri adalah untuk kegunaan isteri. Terpulang kepada isteri jika redha untuk membantu.

HAL 2 INSURANS

Orang baru berkahwin memang banyak pakai duit untuk perkara yang baru hendak ‘dibina’. Ada pasangan yang terlalu agresif sehingga tersilap menghitung bajet dan tersasar apabila saat-saat kecemasan. Melaburlah dengan membeli insurans yang diperlukan seperti insurans kesihatan. Perbelanjaan kesihatan zaman sekarang bukan murah ya!

HAL 3 RUMAH 

Jangan habiskan semua duit untuk belanja kahwin dan bercuti semata-mata. Tinggalkan sedikit untuk buat deposit rumah sama ada menyewa atau beli. Apabila menyewa, carilah yang mampu untuk dibayar setiap bulan. Tinggal cuma berdua, tak perlu yang besar-besar. Duit yang ada boleh disimpan untuk membeli rumah sendiri nanti.  

HAL 4 LOKASI RUMAH

Antara faktor yang perlu diambil kira apabila mahu menyewa atau membeli rumah baru, pasangan perlu ambil kira jarak antara tempat kerja masing-masing dengan rumah itu. Ada pasangan teruja mahu rumah besar dengan kos rendah, lantas memilih lokasi pinggir bandar yang jauh dari pejabat dan kemudahan lainnya. Perkara ini membazirkan masa dan wang. Sebaiknya, biarlah lokasi rumah di tengah-tengah antara pejabat suami dan isteri. Kalau tiada pilihan, pilihlah yang berdekatan pejabat isteri untuk memudahkannya.

HAL 5 DEKORASI

Nah, inilah masa paling mengujakan untuk menghias rumah, apa lagi belum punya anak kecil. Timbang-tara konsep yang dimahukan antara kedua-duanya agar masing-masing berpuas hati dan mencapai misi ‘rumahku, syurgaku’. Cat sendiri rumah antara aktiviti paling sweet buat pasangan baru kahwin. Percayalah!